Modernizácia železničnej trate v treťom roku výstavby

Stavba „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“ v treťom roku výstavby

Základné údaje a cieľ stavby

Stavba je integrálnou súčasťou vopred určeného cezhraničného úseku Bratislava – Břeclav a zároveň je súčasťou Medzinárodného projektu spájajúceho slovensko-českú hranicu cez Bratislavu so slovensko-maďarskou hranicou. Modernizovaná železničná trať je súčasťou trate č. 126A Bratislava hl. st. – Kúty – Lanžhot CZ.

Stavebné práce na modernizácii trate sú realizované na Stavbe A s názvom „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“, ktorá v sebe obsahuje úsek z Devínskej Novej Vsi po Malacky (dĺžka 24,286 km) a úsek z Kútov po hranicu s Českou republikou za riekou Moravou (dĺžka 6,81 km). V rámci Stavby B "ŽSR, Implementácia ERTMS na úseku Devínska Nová Ves - štátna hranica SR/ČR" sa implementuje celý úsek v dĺžke 73,516 km, pričom na traťovom úseku B.2 Malacky (mimo) - Kúty (sžkm 25,670 - 68,090) zhotoviteľ vyprojektuje a zrealizuje len systém GSM-R (bez ETCS Level 2) tak, aby nedošlo ku kolízii s budúcou modernizáciou trate a implementáciou ETCS Level 2 na úseku železničnej trate Malacky (mimo) - ŽST Kúty.


Obr. 1: Prehľadná situácia stavby, červenou sú zvýraznené úseky Stavby A (zdroj ŽSR)

Predmetom Zmluvy o dielo je vyhotovenie projektovej dokumentácie, zabezpečenie súvisiacej inžinierskej činnosti a realizácia Diela, vrátane koordinácie Stavby A a Stavby B vo fáze projektovej prípravy aj realizácie Diela. Objednávateľom stavby sú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a zhotoviteľom je taliansko-slovenské Združenie „JV ICM – VÁHOSTAV – SK“. Vedúcim členom združenia je spoločnosť ICM S.p.A Vicenza a druhým členom je spoločnosť VÁHOSTAV - SK, a.s. Projektové a inžinierske činnosti vykonáva združenie firiem pod vedením REMING CONSULT a.s. s členmi MORAVIA CONSULT Olomouc a.s. a TRANSGEO Sofia.

Stavba je financovaná z európskych zdrojov – z Nástroja na prepájanie Európy (CEF) a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Zmluva sa riadi zmluvnými podmienkami „Naprojektuj a postav“ YELLOW FIDIC, prvé vydanie 1999, vydané Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov (FIDIC). Zmluva o dielo nadobudla účinnosť v 09/2020, akceptovaná zmluvná hodnota stavby je 274 985 419,17 EUR bez DPH a ukončenie výstavby v zmysle Dodatku č. 4 sa predpokladá do 24.05.2024.

Cieľom modernizácie je zjednotenie predmetného úseku trate so železničným systémom v Európskej únii, zabezpečenie optimálnej úrovne integrácie a interoperability v súlade s Nariadením (EÚ) č. 1299/2014 a Smernicou o interoperabilite 2008/57/ES, skrátenie cestovného času a podpora rozdelenia používania jednotlivých druhov dopravy podporovaním využívania železničnej dopravy. Zmodernizovaním predmetného traťového úseku sa zvýši traťová rýchlosť až do 200 km/h s miestnymi obmedzeniami, zvýši sa bezpečnosť na železničných tratiach odstraňovaním úrovňových križovaní železničnej trate s pozemnými komunikáciami a ich nahrádzaním mimoúrovňovými objektami (nadjazdy, podjazdy, podchody a pod.), zredukuje sa hluk a zabezpečí sa bezbariérovosť staníc a nástupíšť. Modernizáciou trate sa dosiahne skvalitnenie jej technických parametrov prostredníctvom zvýšenia jej technickej vybavenosti integráciou moderných a progresívnych prvkov so súbežnou inováciou zabezpečovacích systémov a systémov riadenia dopravy.

Členenie stavby

V priebehu roku 2022 bolo členenie stavby aktualizované za účelom akcelerovať výkon inžinierskej činnosti zhotoviteľa (získavanie právoplatných územných rozhodnutí pre jednotlivé UČS) z dôvodov eliminácie obštrukcií a nekonania dotknutých tretích strán (napr. v rámci UČS 03 Plavecký Štvrtok) a v neposlednom rade kvôli miestne príslušným dôvodom, keďže stavba končí na území Českej republiky (vznik novej UČS 13). To sa dialo v úzkej koordinácii s objednávateľom a generálnym projektantom. Porovnanie aktuálneho členenia stavby so stavom zo začiatku roku 2022 je zrejmé z obrázku 2.

Stavba zostáva primárne delená na Stavbu A a Stavbu B, ktoré obsahujú ďalšie ucelené časti stavby (UČS). Stavba A s názvom „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“ obsahuje spolu 2 úseky, 8 častí (pribudli 4 časti identické z UČS 01 až UČS 04 a pre územie ČR UČS 13) a obsahuje 525 stavebných objektov (SO) a 156 prevádzkových súborov (PS), čo je spolu 681 SO a PS (v 02/2022 spolu 624). Realizačne zahŕňa stavebné a technologické úpravy na 31,096 km železničnej trate, vrátane komplexnej rekonštrukcie železničných staníc Zohor a Malacky a zastávok Devínske Jazero, Plavecký Štvrtok a Brodské. Stavba B s názvom „ŽSR, Implementácia ERMTS na úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“ obsahuje spolu 3 úseky, 9 častí – pribudli 4 časti identické z UČS 01 až UČS 04 a časť pre implementáciu v ČR) a obsahuje 53 SO a 53 PS, čo je spolu 106 SO a PS (v 02/2022 spolu 90). Realizačne zahŕňa stavebné a technologické úpravy súvisiace s implementáciou ERMTS na 73,516 km železničnej trate. Aktuálne je tak na stavbách A a B spolu 578 SO a 209 PS, čo je spolu 787 SO a PS, čo predstavuje nárast oproti obdobiu 02/2022 o 73 objektov v rámci objektovej skladby celej stavby. K nárastu počtu objektov došlo v priebehu stavebného konania aj z dôvodu nevyhnutného delenia niektorých objektov z pohľadu ich budúceho správcovstva.


Obr. 2: Členenie stavby železničnej trate Bratislava Devínska nová Ves – Kúty – št. hranica SR/ČR v 02/2022 a 02/2023

Aktuálny stav v inžinierskej a projektovej činnosti

Stavba sa nachádza na území dvoch krajov Slovenskej republiky (SR), Bratislavského a Trnavského a Juhomoravského kraja v Českej republike (ČR). V SR zasahuje štyri okresy (plus 1 v ČR) a pretína 19 katastrálnych území (plus 1 v ČR). Z tohto pohľadu sa jedná o mimoriadne zložitú stavbu z hľadiska výkonu inžinierskej činnosti, majetkoprávneho vysporiadania a komunikácie s miestnymi samosprávami, dotknutými tretími stranami, orgánmi štátnej správy nielen v SR, ale aj v ČR. Preto, ako uvádzame v predchádzajúcom odstavci, bolo nutné upraviť členenie stavby na viaceré časti a zvýšiť šancu získať právoplatné kladné rozhodnutia/povolenia v rámci jednotlivých územných a stavebných konaní.

Združenie spoločne s Objednávateľom toho času disponuje všetkými právoplatnými územnými rozhodnutiami (ÚR) na stavbe A v úseku A2 Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ČR (UČS 10 až UČS 13). V úseku A1 sú ÚR správoplatnené pre UČS 01 a UČS 02 (traťový úsek Devínska Nová Ves až Zohor železničná stanica). V januári tohto roku bolo vydané územné rozhodnutie pre UČS 04 ŽST Malacky (sžkm 23,200 – 25,670) a čaká sa na nadobudnutie jeho právoplatnosti. Z dôvodu doručenia nesúhlasného záväzného stanoviska obce Plavecký Štvrtok sa neúmerne predlžuje územné konanie pre UČS 03 Zohor (mimo) – Malacky (mimo) (sžkm 13,800 - 23,200). Táto skutočnosť skomplikovala aj územné konanie na celej Stavbe B.

Združenie predpokladá, že v dôsledku nového členenia tejto stavby na jednotlivé UČS dôjde k urýchleniu konaní obdobne ako v konaniach na ucelených častiach Stavby A. Právoplatné stavebné povolenia (SP) bolo vydané na Stavbe A pre časť stavby A.2.1.2 Brodské (mimo) – štátna hranica SR/ČR (sžkm 72,750 – 74,900) na slovenskej strane (UČS12), aj na strane českej (UČS 13). Pre časť stavby A.2.1.1 (UČS 11) Brodské (mimo) – Brodské (sžkm 71,600 – 72,750) je vydané právoplatné stavebné povolenie v línii železničnej trate (majetok ŽSR), v 05/2023 sa očakáva vydanie SP aj pre objekty na pozemkoch iných osôb. Vydanie SP pre časť stavby A.2.2 (UČS 10) Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ČR, 2. časť (sžkm 68,090 – 71,600) sa očakáva v 06/2023.

Realizácia stavby

V súlade s platnou povoľovacou legislatívou Združenie začalo v 02/2022 realizovať práce na časti stavby A.2.1.2 Brodské (mimo) – štátna hranica SR/ČR (sžkm 72,750 – 74,900). Boli zrealizované výruby a prístupové cesty k mostnému objektu „SO 12-33-04 Kúty – št. hranica SR/ČR, prestavba železničného mosta v nžkm 74,410 (ev. km 74,386)“ na slovenskej aj českej strane. Mostný objekt je na kritickej ceste v rámci harmonogramu stavby, čomu sa prispôsobili aj stavebné postupy. Práce prebiehajú počas výluky koľaje č.2 smer Břeclav. Prebehla demontáž pôvodného oceľového mosta a bola vybúraná pôvodná opora na slovenskej strane (UČS 12). Toho času, po zrealizovaní špeciálneho zakladania technológiou veľkopriemerových pilót, prebiehajú armovacie práce na základe podpery nového oceľového mosta.


Obr. 3: Armovacie práce na podpere nového mostného objektu SO 12-33-04, v pozadí podpery pôvodného mosta

Súbežne s touto činnosťou sú na trase novej koľaje smer Břeclav realizované práce na železničnom spodku a zvršku, vrátane trakčného vedenia. V tejto trase v dĺžke približne 200 m od novej opory je zrealizovaná spevnená plošina pre budúci výsuv nového oceľového mosta. Začala tiež predmontáž samotnej nosnej oceľovej konštrukcie.


Obr. 4: Predmontáž nosnej oceľovej konštrukcie nového mostného objektu SO 12-33-04

Od 02/2023 začali tiež práce na českej strane (UČS 13) na rámovom priepuste SO 13-33-02 Nový železničný most v nžkm 74,497. Stavebné práce v rámci výluky prebiehajú tiež na prestavbách dvoch mostných objektov, a to „SO 12-33-01 Kúty – št. hranica SR/ČR, prestavba železničného mosta v nžkm 73,232 (ev. km 73,210)“ a „SO 12-33-02 Kúty – št. hranica SR/ČR, prestavba železničného mosta v nžkm 73,489 (ev. km 73,466)“. Bolo uskutočnené ich smerové vysunutie a následne bola začatá výstavba mostných opôr (obrázok 5). Na časti stavby A.2.1.1: Brodské (mimo) – Brodské (sžkm 71,600 – 72,750) (UČS 11) sa začali v 11/2022 prípravné a výrubové práce a práce na zriadení staveniska.


Obr. 5: Pohľad na smerovo vysunutý pôvodný mostný objekt SO 12-33-02

Záver

Stavbe sa nevyhýbajú komplikácie, hlavne v oblasti inžinierskej činnosti. Združenie v úzkej súčinnosti s Objednávateľom a projektantom bolo nútené aktualizovať členenie stavby, aby eliminovalo negatívne stanoviská tretích strán a bolo tak možné akcelerovať činnosť vedúcu k vydaniu územných rozhodnutí a stavebných povolení. Práce sa realizujú všade tam, kde to umožňuje právoplatná povoľovacia legislatíva. Od 12/2022 aj na časti stavby na území Českej republiky (UČS 13), v úzkej koordinácii prác so zhotoviteľom českého úseku železničnej trate smer Břeclav.

Autori: Ing. Mojmír Štefanec, Ing. Roman Skácel

Zdroje:
[1] VÁHOSTAV - SK, a.s.
[2] Združenie JV ICM – VÁHOSTAV - SK
[3] Dokumentácia pre realizáciu stavby
[4] www.zsr.sk

Formulár

Moment, prosím, formulár sa nahráva...

Materská spoločnosť:

Dcérske spoločnosti: