II.B etapa protipovodňovej ochrany mesta Olomouc už chráni

II.B etapa protipovodňovej ochrany mesta Olomouc už chráni

V dôsledku dlhotrvajúcich intenzívnych zrážok v prvej dekáde júla 1997 zasiahla rozsiahle oblasti povodia rieky Moravy povodeň. Bolo zaplavených skoro 12 % rozlohy okresu Olomouc, evakuovaných bolo približne 8 000 osôb a povodeň si vyžiadala päť ľudských životov. V samotnom meste Olomouc bola nameraná na vodočte na Nových Sadoch výška hladiny na úrovni 647 cm, čo zodpovedalo prietoku 676 m3/s. Povodňové škody v meste dosiahli výšku 2,5 miliardy českých korún (prepočtom terajším kurzom cca 106 miliónov EUR), z toho 1,7 miliardy Kč boli škody hlásené na nehnuteľnostiach, vydaných bolo až 191 demolačných výmerov.


Obr. 1: Povodeň v júli 1997 v meste Olomouc, pohľad na časť riešenú v II.B etape

Vzniknutá situácia vyústila do rozhodnutia navrhnúť a zrealizovať dlhodobé koncepčné riešenie, a to vybudovať v dotknutom úseku sústavu protipovodňových opatrení. Tieto sa navrhli s dôrazom na ochranu zastavaných mestských častí na 14 km úseku toku rieky Morava s cieľom obmedziť škody pri prietokoch do 650 m3/s. Nad a pod mestom Olomouc sa ponechávajú pôvodné inundačné plochy, ktoré pri zaplavení povodňovou vodou minimalizujú prietok v koryte rieky. Zo súboru opatrení sú toho času zrealizované opatrenia I. etapy (výstavba v rokoch 2006-7, vybudovanie obtokového kanálu s kapacitou 180 m3/s a súvisiacich objektov) a II.A etapy (2012-13, zvýšenie kapacity koryta z 384 m3/s na 650 m3/s v úseku dlhom 1,4 km a súvisiacich objektov).

Zmienené etapy dopĺňa novovybudovaná II.B etapa, stavba so zmluvným názvom „Morava, Olomouc – zvýšení kapacity koryta II. etapa B (č. akce 60756)“, ktorú opisujeme v tomto článku. Rieši ochranu pravého brehu nad ramenom Strednej Moravy až po železničnú trať Olomouc – Žerechovice. V úseku nad železnicou opatrenia spočívali v úprave existujúcich hrádzí a v rozšírení koryta o pravobrežnú bermu, od ulice Šmeralova bolo rozšírená plocha námestia. Nad mostom Kosmonautů boli vybudované protipovodňové múry v kombinácii so zvýšeným terénom, ktorý vymedzuje nový park u triedy Kavaleristů. Na konci sa opätovne zrealizovali protipovodňové múriky okolo ZUŠ Žerotín až k sútoku s tokom Bystřica. Ľavobrežná berma nového nábrežia začína u Kasáren 9. května (asi 120 m nad ústím Bystřice) a je novovybudovaná až do konca stavby t. j. nad ulicu Komenského. V úseku od Masarykovej ulice po ulicu Komenského sa koryto rozširuje po oboch stranách, vznikli nové bermy, v dôsledku čoho boli nevyhovujúce mosty v obidvoch uliciach nahradené novými, vrátane dotknutých cestných križovaní.

Z ďalších etáp je najbližšie k výstavbe IV. etapa pod názvom „Morava, km 230,728 – 231,934 – přírode blízká protipovodňová opatření na pravém břehu a napojení levobřežního ramene“, ktorá realizuje opatrenia na zadržanie vody v území a t. č. je vo fáze projektového riešenia. Predpoklad realizácie je v rokoch 2023 až 2028 v závislosti na poskytnutí dotácie investorovi Povodí Moravy, s.p. a vysporiadaní majetkoprávnych vzťahov.

Vo fáze predprojektovej prípravy je III. etapa, ktorá nadväzuje na zrealizovanú II. etapu a to v úseku od mostu na ulici Komenského až po ústie Trusovického potoka. Obsahuje úpravu Trusovického potoka a úsek od jeho ústia do rieky Morava až po kríženie so železničnou traťou Olomouc - Praha a uzatváraciu hrádzu medzi Černovírem a Hejčínem, vrátane stavidlového uzáveru na Mlýnskem potoku.


Obr. 2: Aktuálne zrealizované etapy protipovodňových opatrení v meste Olomouc

Objednávateľom stavby II.B etapy bolo Povodí Moravy, s.p., zhotoviteľom stavby „Společnost Morava, Olomouc“, ktorú tvorili spoločnosť VÁHOSTAV - SK, a.s. (člen združenia), spoločnosť INSTA CZ s.r.o. (člen združenia) a spoločnosť SILNICE GROUP a.s. (vedúci člen združenia). Realizačný projekt stavby pripravila spoločnosť Sweco Hydroprojekt a.s., odštepný závod Brno. Objektová skladba stavby pozostávala spolu zo 17 stavebných objektov, ktoré obsahovali ďalších spolu 122 stavebných podobjektov a časť obsahujúcu ostatné vedľajšie náklady. Stavebné náklady dosiahli 658 134 606,72 Kč bez DPH (28 005 727,95 EUR bez DPH) a realizácia trvala 55 mesiacov v súlade so zmluvnými dojednaniami. Stavebné práce začali v apríli 2018 a boli ukončené v novembri 2022. Stavba bola skolaudovaná v decembri 2022.

Základný popis stavby a postup realizácie

Stavba sa nachádza v historickom centre mesta Olomouc, jej trasovanie vytvára existujúce koryto rieky Morava a jeho profil existujúce brehy a mostné objekty. Ponad rieku prevádzali hustú mestskú cestnú a električkovú dopravu tri mosty, z ktorých dva bolo nevyhnutné odstrániť a nahradiť novými mostnými konštrukciami za účelom zvýšenia prietočnosti koryta na požadovaných 650 m3/s. Základnou podmienkou realizácie stavby bolo zachovať z dvoch vždy jeden most funkčný z hľadiska udržania primeranej plynulosti dopravy v meste a zabezpečiť stály prechod pre peších v mieste obidvoch mostov. Tomu bol podriadený aj postup výstavby. Ako prvý sa v apríli 2018 začal realizovať nový cestný most na ulici Komenského. Pred odstránením existujúceho mosta sa zriadila v jeho susedstve provizórna oceľová lávka pre peších, na ktorú boli dočasne preložené existujúce inžinierske siete ako plynovody, silnoprúdové a slaboprúdové rozvody. Zrealizovala sa prekládka kanalizačného zberača „D“ vrátane odľahčovacích komôr a prípojok.

Nový most tvorí integrovaná spojitá konštrukcia s tromi poľami s rozpätiami 11,80 + 33,40 + 10,15 m. Hlavné pole premosťuje rieku Moravu a krajné polia bermy rozšíreného koryta. Nosnú konštrukciu tvorí monolitická doska z dodatočne predpätého železobetónu s konštantnou výškou 0,9 m, šírka nosnej konštrukcie je 22,5 m v nerozšírenej časti. Po jeho vybudovaní sa následne zrealizovali definitívne prekládky inžinierskych sietí, cestné križovatky a napojenia do priľahlých ulíc. Súbežne prebiehali práce na rozšírení koryta a odťažení jeho dna, postupná výstavba beriem a úprav súvisiacich komunikácií. Po spustení do skúšobnej prevádzky v decembri 2019 pre mestskú hromadnú dopravu a peších bol kompletne sprejazdnený vo februári 2020.

Od toho momentu bolo možné začať s výstavbou druhého nového mosta na ulici Masarykova. Most prevádza cestnú aj električkovú dopravu, preto bola nutná úzka koordinácia postupu výstavby s Dopravným podnikom mesta Olomouc. Nosná konštrukcia mosta je tvorená hlavnými oceľovými pozdĺžnymi nosníkmi vystuženými oblúkmi – v prvom poli iba u vnútorných nosníkov, v druhom poli pri obidvoch. V druhom poli sú oblúky s pozdĺžnikmi spojené systémovými oceľovými závesmi s rektifikovateľnými koncovkami v rastri 2 m. Rozpätie polí je 14,2 + 38,3 m a celková dĺžka nosnej konštrukcie je 54,605 m. Oceľové pozdĺžniky a priečniky sú spriahnuté so železobetónovou doskou mostovky. Prvá polovica pôvodného mosta bola odstránená v apríli 2020, montáž nosnej oceľovej konštrukcie začala v septembri 2020 a bola ukončená výsunom mosta v decembri 2020. V apríli 2021 bol na ukončenej prvej polovici mosta umožnený prechod chodcov a odstránila sa druhá polovica mosta.

Súbežne boli realizované prekládky inžinierskych sietí (vodovody, plynovody, silnoprúdové a slaboprúdové rozvody), preložený kanalizačný zberač „D“, vykonalo sa nevyhnutné statické podchytenie budovy na Masarykovej 8 a po ukončení mosta aj definitívne cestné križovatky vrátane napojenia do priľahlých ulíc a tiež prepojenie električkových tratí. Celý most bol slávnostne spustený do prevádzky v júli 2022. Súbežne sa realizovali práce na bermách a úpravách koryta v mieste ulíc Šmeralova a Nábřeží a medzi obidvomi mostami. V spolupráci s mestom Olomouc bolo dokončené aj samotné ozelenenie na obidvoch brehoch rieky Morava v miestach dotknutých stavbou. Medzi poslednými objektami stavby bola v novembri 2022 dokončená tzv. náplavka – kamennou dlažbou vydláždený 370 m dlhý a 12 m široký úsek na pravom brehu Moravy medzi mostami ulica Masarykova a ulica Komenského, pomáhajúci bezpečne previesť prípadný povodňový prietok Moravy.


Obr. 3: Priečny rez PF 14 v km 234,719, úpravy protipovodňových múrov, beriem a dotknutých ulíc, vrátane vyvolaných prekládok inžinierskych sietí

Záver

Zrealizovaním stavby „Morava, Olomouc – zvýšení kapacity koryta II. etapa B (č. akce 60756)“ bola dobudovaná významná časť protipovodňovej ochrany mesta Olomouc v jeho samotnom historickom centre. Spoločne s I. a II.A etapou sa vytvoril súvislý úsek rieky Morava v dĺžke 3,2 km, odolávajúci povodni na úrovni 380 ročnej vody s prietočnosťou koryta do 650 m3/s. Celková dĺžka všetkých vybudovaných protipovodňových múrov a hrádzí v II.B etape je 2 438 m. Ukončením stavby riadne a včas sa dosiahla bezprostredná ochrana asi 20 000 obyvateľov mesta a majetku v hodnote 3 miliárd českých korún (127,6 milióna EUR). Stavba spĺňa prioritne ochrannú funkciu, ale aj vysokú estetickú a spoločenskú funkciu. Vytvorili sa nové urbanisticky hodnotné priestory pre oddych a relaxačné aktivity obyvateľov a návštevníkov mesta, ako je naplávka na pravom brehu alebo park a sústava chodníkov pozdĺž celej stavby, ktoré sú vhodne doplnené zeleňou a výhľadovými terasami, čiastočne realizované v súčinnosti so samotným mestom Olomouc. 


Obr. 4: Pohľad na hotové dielo, v popredí nový most na ulici Masarykova, pozdĺž rieky vľavo náplavka, vzadu nový most na ulici Komenského

Stavbu počas realizácie neobchádzali problémy. Pandémia COVID 19 spôsobila nárast ceny materiálov, problémy s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily a materiálu na zabudovanie, čo sa prejavilo v závere stavby najmä v časovo napätých dodávkach opracovaného prírodného kameňa potrebných na realizáciu náplavky.

Tiež po povodni v roku 2020 museli byť práce načas prerušené. Združenie v súčinnosti s objednávateľom na dennej báze riešilo opatrenia na zabezpečenie plynulosti verejnej dopravy a minimalizovaní negatívnych dopadov výstavby na životné prostredie a bežný život obyvateľov mesta. To sú všetko skutočnosti, s ktorými sa zodpovedný Zhotoviteľ, v tomto prípade Združenie, musí vedieť vysporiadať. Zmienené, a mnohé iné problémy stavby, boli riešené a vyriešené konštruktívnou spoluprácou objednávateľa, členov Združenia, projektanta, zástupcov mesta Olomouc a ostatných dotknutých strán.

S potešením a hrdosťou sme preto prijali správu z marca 2023, že stavba II.B etapy protipovodňovej ochrany mesta Olomouc získala ocenenie Vodohospodárska stavba roku 2022 v kategórii stavieb nad 50 miliónov korún českých, ktoré slúžia k umelému vzdutiu, zadržovaniu a usmerňovaniu povrchových vôd, ochrane pred škodlivými účinkami vôd, úprave vodných pomerov alebo k iným účelom sledovaných zákonom o vodách. Túto prestížnu súťaž vyhlásil Svaz vodního hospodářství ČR v spolupráci so Sdružením oboru vodovodů a kanalizací ČR pod záštitou ministra poľnohospodárstva a ministra životného prostredia ČR. Vo vyhlásení súťaže sa uvádza, že základným kritériom pre hodnotenie bude komplexné posúdenie prínosov stavieb z hľadiska ich koncepčného, konštrukčného a architektonického riešenia, vodohospodárskych účinkov a technických a ekonomických parametrov, účinkov na ochranu životného prostredia a verejného zdravia, funkčnosti a spoľahlivosti prevádzky, využitie nových technológií a postupov najmä v oblasti ochrany životného prostredia a úspory energií a estetických a sociálnych účinkov. Cena je teda tejto významnej stavbe udelená plným právom.

Autor: Ing. Mojmír Štefanec 

Zdroje:
[1] VÁHOSTAV - SK, a.s.
[2] Združenie „Společnost Morava, Olomouc“
[3] Dokumentácia pre realizáciu stavby
[4] webové stránky: www.pmo.cz; www.protipovodnovaopatreni.olomouc.eu; www.sovak.cz
[5] Fotografie obrázok 1 a 4  sú použité so súhlasom Povodí Moravy, s.p.

Formulár

Moment, prosím, formulár sa nahráva...

Materská spoločnosť:

Dcérske spoločnosti: