Vstupom skupiny GEOSAN do spoločnosti VÁHOSTAV-SK posilňujeme jej postavenie na slovenskom a českom trhu

Vstupom skupiny GEOSAN do spoločnosti VÁHOSTAV - SK posilňujeme jej postavenie na slovenskom a českom trhu

To sú slová nového generálneho riaditeľa spoločnosti VÁHOSTAV - SK, a.s., JUDr. Jiřího Skuhru, ktorý poskytol rozhovor pre časopis Inžinierske stavby.

Spoločnosť VÁHOSTAV - SK, a.s. patrí medzi najvýznamnejšie stavebné spoločnosti v Slovenskej republike a v súčasnosti čerpá z už viac ako 65-ročných skúseností. Od minulého roka je súčasťou holdingovej štruktúry skupiny GEOSAN – aké zmeny ju v dôsledku toho čakajú, alebo sa už udiali? Či už vzhľadom na organizačnú štruktúru, zameranie firmy, posilnenie niektorých kompetencií, dcérskych spoločností.
História spoločnosti VÁHOSTAV - SK a jej kompetencie boli jedným z hlavných dôvodov prečo sme sa rozhodli zrealizovať akvizíciu 100% balíka akcií spoločnosti v minulom roku. Túto kompetenciu chceme ďalej rozvíjať v rámci celkovej integrácie spoločnosti VÁHOSTAV - SK do skupiny GEOSAN. Rozhodli sme sa, že na slovenskom trhu si nebudú naše spoločnosti v skupine vzájomne konkurovať a pokiaľ to bude len trochu možné, tak sa budú vzájomne dopĺňať. Dovoľte mi uviesť príklad takejto možnej spolupráce v budúcnosti. Sesterské spoločnosti GEOSAN GROUP a GriToN pôsobia na slovenskom trhu prostredníctvom organizačnej zložky resp. ako dcérska spoločnosť dlhodobo, a to najmä v oblasti pozemného staviteľstva. Ak bude spoločnosť VÁHOSTAV - SK do budúcnosti realizovať stavby, ktoré budú vyžadovať aj kompetencie v oblasti pozemného staviteľstva, tak využije služby svojich sesterských spoločností. Čo sa týka vnútorných zmien v spoločnosti, tak sme v záujme racionalizácie bezodkladne po jej prevzatí vykonali zmeny spočívajúce v znížení počtu stupňov riadenia a v zložení predstavenstva a dozornej rady. Teraz sa zameriavame na revíziu vybraných procesov, ktorej výsledkom môžu byť ďalšie zmeny v blízkej budúcnosti tak v materskej spoločnosti, ako aj v jednotlivých dcérskych spoločnostiach. Stavebnú kompetenciu by sme chceli ďalej posilňovať vo vybraných segmentoch trhu, v ktorých spoločnosť VÁHOSTAV - SK pôsobí, a to organickou cestou, ale aj cestou budúcich akvizícií. V súčasnosti analyzujeme niektoré ďalšie investičné príležitosti, ktoré nám môžu rast kompetencie v blízkej budúcnosti umožniť.

VÁHOSTAV - SK už mal rozbehnuté aktivity aj v zahraničí, najmä v Českej republike, ktoré sa tým pádom ešte zrejme posilnia, máte však prípadne plány aj na ďalší posun smerom do zahraničia?
Z pohľadu zahraničných aktivít bude Česká republika naďalej našou jednoznačnou prioritou, a to aj vzhľadom na znalosť českého trhu, ktorou v skupine disponujeme. V súčasnosti spoločnosť VÁHOSTAV - SK pôsobí v Českej republike prostredníctvom organizačnej zložky, ktorej kompetenciu by sme tiež chceli v budúcnosti posilniť. Čo sa týka projektovej pripravenosti, tak z dnešného pohľadu sa v Českej republike rysuje množstvo zaujímavých potenciálnych projektov, ktorých by sme sa chceli zúčastniť jednak prostredníctvom spoločnosti VÁHOSTAV - SK, ale aj ako celá skupina. Všetko závisí od ďalšieho vývoja trhu v tejto, pre stavebníctvo neľahkej dobe, a od možností najmä verejných rozpočtov. Niekoľko rokov už spoločnosť VÁHOSTAV - SK aktívne pôsobí v Rumunsku, čo by sme radi ďalej podporili aj v budúcnosti. Ostatným krajinám sa principiálne nebránime, aj keď zásadné pre nás vždy bude potrebné nájdenie vhodných kandidátov na manažérske posty so znalosťou miestnych špecifík daného trhu.

Kúpa spoločnosti aj takpovediac nové začiatky prebehli v turbulentnej dobe pandémie covidu-19 a mimoriadneho zdražovania stavebných materiálov a nedostatku surovín, dotklo sa to nejakým spôsobom celého procesu?
Áno, ide o logický dôsledok tejto bezprecedentnej situácie. Niektoré veci sa samozrejme spomalili, pretože deň má len 24 hodín a rozhodli sme sa, že hlavnú pozornosť sústredíme na rokovanie s investormi o prebiehajúcich zákazkách a možnostiach ich dostavby v zmenených podmienkach, ktoré nikto nemohol predpokladať, keď sa do jednotlivých zmluvných záväzkov vstupovalo. Súčasne sme sa snažili s ostatnými účastníkmi trhu v rámci Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska aktívne rokovať s dotknutými rezortami o riešení vzniknutej situácie. V tejto súvislosti by som chcel oceniť prístup pána ministra Doležala, ktorý viedol k tomu, že v pripravovaných tendroch už bude v tejto chvíli adekvátnym spôsobom pamätané na aktuálne problémy s nedostatkom a cenovou úrovňou stavebných materiálov. Pevne veríme, že počas leta bude rovnakým spôsobom doriešená aj situácia pri už realizovaných projektoch tak, aby nemuselo dochádzať k ich spomaleniu, resp. zastaveniu.

Kúpe spoločnosti predchádzali určite dlhé a vážne rokovania – napriek tomu, prekvapilo Vás osobne niečo na reáliách slovenského stavebníctva, keď ste tu nastúpili ako generálny riaditeľ?
Popravde, každý deň ma niečo prekvapí, s tým, že nejde samozrejme vždy len o negatíva. Oba národy sú si veľmi blízke, na čom sa dá a musí vzhľadom na našu veľkosť stavať. Napriek tomu pozorujem niektoré kultúrne odlišnosti, a to aj v biznisovej kultúre. Príde mi, že niekedy chýba pohľad zhora a ochota urobiť manažérske rozhodnutia, ktoré by umožnili všetkým partnerom sledovať vyššie ciele a neutápať sa v čiastkových prekážkach jednotlivých procesov. Myslím si, že najmä v dnešnej dobe sa musíme zamerať na boj s vonkajším, nie s vnútorným nepriateľom, čo samozrejme platí v širších súvislostiach.

Aké boli Vaše prvé dojmy zo spoločnosti, aj keď ste o nej nepochybne už veľa vedeli? Aké boli Vaše prvé kroky?
Čiastočne som odpovedal už v predchádzajúcej otázke, ale čo ma veľmi pozitívne prekvapilo bola spolupatričnosť jednotlivých spolupracovníkov so spoločnosťou, resp. značkou, a to na všetkých stupňoch riadenia. Je to vec, ktorá je mimoriadne dôležitá a je predpokladom pre naplnenie stanovených cieľov v budúcnosti. Podobnú skúsenosť som získal viac pri svojom pôsobení v zahraničí, menej už v rámci českého a slovenského trhu. Moje prvé kroky smerovali k väčšiemu poznaniu trhu, najmä potrieb našich zákazníkov a partnerov v združeniach, ktorých je spoločnosť VÁHOSTAV - SK členom. Kontinuálne prebiehali a na pravidelnej báze prebiehajú rokovania s našimi finančnými partnermi, ktorí nás dlhodobo podporujú a našli sme vzájomné porozumenie aj pri rokovaniach o celom akvizičnom procese.

Aktuálne máme za sebou už prvých päť mesiacov roka 2022, ako ich hodnotíte v novej funkcii? Prišli ste určite s nejakými konkrétnymi plánmi, ako sa Vám ich darí napĺňať?
Výsledky tohto roku budú významnou mierou ovplyvnené ďalším vývojom a dopadmi vojnového konfliktu, ktorý prebieha len niekoľko desiatok kilometrov od našej najvýchodnejšie položenej stavby. Preto strategické plány a ciele musia čiastočne ustúpiť každodennému zhonu a podpore jednotlivých prebiehajúcich stavieb. Myslím si, že ide o náročnú zaťažkávaciu skúšku, ktorú spoločne zvládneme, aj keď za cenu veľkých odriekaní. Pevne verím, že získané skúsenosti nás v ďalšom období posilnia.

Ktoré najvýznamnejšie práve prebiehajúce realizácie pod hlavičkou VÁHOSTAVU by sme mali určite spomenúť?
Ak pôjdeme od východu Slovenskej republiky – sme v poslednej štvrtine výstavby R4 Severný obchvat Prešova I. etapa, kde aktuálne k 30.06.2022 finišujeme práce na prekládke cesty I. triedy v úseku Veľký Šariš – Prešov a splníme tak predposledný ôsmy zmluvný míľnik. Je to jeden z kľúčových momentov, hlavne z pohľadu ukončenia celej stavby v júli 2023. V tomto priestore, po úspešnom ukončení mostu nad Hornádom pri Kysaku pre Košický samosprávny kraj v apríli, sme kontinuálne prešli na výstavbu mosta Baratoky pre investora mesto Veľký Šariš, ktorého výstavbu chceme ukončiť pred zmluvným termínom ešte na jeseň tohto roka.

Ďalšie ťažisko nášho pôsobenia je na stavbe D1 Hubová – Ivachnová, kde po získaní nového právoplatného stavebného povolenia v máji 2021 v dôsledku zmeny trasovania tunela a po následnom sľubnom rozbehu prác v západnej časti stavby, sme boli žiaľ prinútení, spoločne s naším partnerom v združení, práce utlmiť z dôvodu neukončených rokovaní o novej cene stavby s investorom stavby v dôsledku tejto zmeny. Veríme, že aj vďaka konštruktívnemu prístupu, hlavne pána ministra Doležala a top manažmentu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), neodkladne nájdeme spoločné riešenie primerané pre obe zmluvné strany a prospešné pre Slovensko. Sme radi, že sme sa vrátili na Kysuce, kde v združení rozbiehame pre investora Železnice Slovenskej republiky modernizáciu železničnej trate v úseku z Čadce po štátnu hranicu s Českou republikou, ale aj výstavbu ekoduktu pod názvom D3 Zelený most Svrčinovec. Túto ekologicko prospešnú stavbu sme získali vo verejnej súťaži s multikriteriálnym hodnotením. Zákazka okrem technologickej a termínovej výzvy je zaujímavá tým, že sa jedná o prvú stavbu v podmienkach NDS v režime BIM (Building Information Modelling, v priamom preklade Modelovanie informácii o stavbe), čo určite posunie našu spoločnosť v rámci konkurencieschopnosti o krok ďalej.

Nesmieme zabudnúť ani na našu historicky najväčšiu železničnú stavbu, modernizáciu úseku železničnej trate od Devínskej Novej Vsi až po hranicu s Českou republikou. V rámci výluky trate sme začali búrať existujúci hraničný most nad riekou Morava, pokračujeme v získavaní územných rozhodnutí a stavebných povolení na celom 73 km dlhom úseku. Spoločne s partnerom v združení veríme, že širší front prác rozvinieme na jeseň tohto roku. Sme aktívni aj na stavbách zlepšujúcich životné prostredie. Spoločne s partnerom v združení sme ukončili realizáciu zátvorného objektu na Klátovskom ramene, ako člen združenia realizujeme práce na odkanalizovaní dolnej Oravy a v pozícii lídra realizujúceho združenia sme začali práce na odvedení splaškových vôd v rámci aglomerácie Chrenovec – Brusno.

Ako to vyzerá výhľadovo? O aké zákazky sa chce VÁHOSTAV - SK uchádzať v blízkej či trochu vzdialenejšej budúcnosti? U nás alebo v zahraničí.
Budeme sa sústrediť na všetky významné zákazky v dopravnej infraštruktúre a v oblasti vodohospodárskych stavieb na Slovensku tak, ako tomu bolo v minulosti. V zahraničí, hlavne v Českej republike, to platí analogicky.

Pre VÁHOSTAV je charakteristické, že realizuje zložité a vysoko technicky náročné projekty s využitím nových technológií – ako to vyzerá v tomto smere s vývojom? Kam sa uberá?
Technológie výstavby sa neustále zdokonaľujú. Vlastníme niektoré z nich, hlavne mostárske, sledujeme technické trendy. Naši pracovníci sa zúčastňujú odborných konferencií a školení, prezentujú svoje skúsenosti a aktívne hľadajú nové možnosti rozvoja technického, ale aj osobného. Trend digitalizácie sledujeme v každej etape výstavby. Ako sme zmienili vyššie, stavbu D3 Zelený most Svrčinovec budeme pripravovať a realizovať v režime BIM ako pilotný projekt stavby dopravnej infraštruktúry v podmienkach NDS. Ide prakticky o informačný model stavby počas jej životného cyklu. Je to veľká výzva a zodpovednosť, ale zároveň aj šanca získať novú kompetenciu a konkurenčnú výhodu. Hlavne keď si uvedomíme fakt, že napríklad od júla 2023 bude v Českej republike povinnosťou každého verejného obstarávateľa obstarávať zákazku nad 150 miliónov Kč v režime BIM.

A čo udržateľný rozvoj a stavebníctvo? Ako sa staviate k tejto téme a čo si prípadne od spoločnosti vyžaduje?
Je to téma, ktorá nás bude sprevádzať stále intenzívnejšie. Z našej strany vyvíjame úsilie predovšetkým na integráciu princípov obehového hospodárstva v rámci riadenia dodávateľského reťazca. Po druhé, zvažujeme dostupné prostriedky na znižovanie environmentálneho vplyvu samotnej výstavby prostredníctvom najvhodnejšej technológie. Medzi hlavné výzvy udržateľného rozvoja v sektore stavebníctva patrí správne nakladanie s odpadmi a aj prechod z modelu lineárnej ekonomiky na model obehovej ekonomiky. Netreba zabúdať na životný cyklus a environmentálny status hotovej stavby. V najbližšej budúcnosti musíme byť pripravení si osvojiť ESG štandardy (angl. Enviromental, Social and Governance), resp. ďalšiu mandatórnu regulatoriku, ktorá na nás bude dopadať z vonkajšieho sveta. V súčasnosti je zložité v tejto oblasti striktne plánovať, pretože geopolitický vývoj uplynulých mesiacov nám ukázal, že všetko môže byť zo dňa na deň úplne inak. Dôkazom toho je aj aktuálny pohľad na „Green Deal“.

Čo Vás čaká najbližšie? Ako ťažko sa v súčasnosti plánuje? Kde by ste chceli „vidieť“ firmu na konci tohto roka a povedzme o ďalší rok?
Ako každý týždeň, aj v tom budúcom budem rokovať s našimi kľúčovými zákazníkmi o stave prebiehajúcich stavieb a možnostiach ich dokončenia. Čo sa týka plánovania, tak to je skutočne zložitá disciplína dnešných dní. Napriek tomu sme flexibilní a snažíme sa plány postupne adaptovať na vzniknutú situáciu. Chcel by som, aby naša spoločnosť bola stále aktívnejším účastníkom československého stavebného trhu. Osobne aj s akcionármi našej skupiny sa budem snažiť túto jej aktivitu každodenne podporovať. Na konci roka by som potom chcel, aby sme mohli konštatovať, že sme pre naplnenie stanoveného cieľa urobili maximum a keď sa všetko nepodarí alebo nestihne vzhľadom na vyššie uvedené vonkajšie faktory, aby sme všetko zrealizovali v rámci budúceho roku tak, aby opäť platilo, že „VÁHOSTAV neváha, VÁHOSTAV stavia“.

Foto: Pavol Funtál

Zdroj: Inžinierske stavby

Formulár

Moment, prosím, formulár sa nahráva...

Materská spoločnosť:

Dcérske spoločnosti: