Most v Martine – Priekope opäť v plnohodnotnej prevádzke

Most 18-293 na ceste I/18 v Martine – Priekope opäť v plnohodnotnej prevádzke

V apríli 2023 bola spustená do predčasného užívania stavba s názvom „I/18 Martin-Priekopa, most 293“. Objednávateľom stavby bola Slovenská správa ciest a Zhotoviteľom „Združenie Martin most, VÁHOSTAV-SK a M-SILNICE SK“ pod vedením spoločnosti VÁHOSTAV - SK, a.s. Predmetom zmluvy bola rekonštrukcia existujúceho mostného objektu a priľahlých úsekov cesty I/18 v intraviláne mesta Martin, a to za podmienky zachovania neprerušenej dopravy. Cestná premávka bola vedená vždy po jednej polovici mosta, v dvoch etapách, riadená dočasným dopravným značením.

Celkový rozsah úpravy cesty I/18 bol v dĺžke 180 m. Na dĺžke 10,0 m pred a za mostom sa komplexne vymenili konštrukčné vrstvy vozovky. V priľahlých úsekoch na dĺžke 60,0 m pred a za mostom sa vymenila obrusná vrstva v hrúbke 40 mm, dosypali sa krajnice, osadili sa nové zvodidlá a zrealizovalo sa nové reflexné vodorovné dopravné značenie. Mostný objekt číslo 018-293 premosťuje Sklabinský potok, koľaj spojovacej vlečky ŽSR a dve poľné cesty. Most je vo výške 7,5 m nad terénom, pozostáva zo 4 polí s rozpätiami 14,123 + 2 x 14,523 + 14,123 m a jeho voľná šírka je 16,5 m. Práce na tomto rozhodujúcom objekte stavby pozostávali z odstránenia pôvodných konštrukcií - mostného zvršku, nosnej konštrukcie a opôr. V zmysle projektovej dokumentácie zostali zachované medziľahlé podpery, vrátane úložných prahov, ktoré zrealizoval predchádzajúci zhotoviteľ. Následne sa vybudovali nové opory, osadili sa prefabrikované železobetónové nosníky, zrealizovala spriahujúca železobetónová doska, hydroizolácia, rímsy, zvodidlá a asfaltobetónová vozovka. Dosypali a vydláždili sa tiež nové svahové kužele a zasanovali existujúce betónové konštrukcie v priestore opôr.

Zaujímavosťou bolo, že objednávateľ požadoval využiť 5 ks železobetónových nosníkov zabudovaných predchádzajúcim zhotoviteľom, ktoré boli v rámci realizácie najprv zdemontované a opätovne namontované spolu s ostatnými novými nosníkmi (63 ks). Ich pokládka prebiehala za vylúčenia dopravy na koľaji ŽSR a riadeným vypnutím linky VN, ktorá križovala štyri mostné polia z celkového počtu osem. Problémy sa nevyhli ani tejto stavbe. V dôsledku konfliktu na Ukrajine došlo k omeškaniu s dodávkou nosných materiálov a prvkov, hlavne mostných nosníkov. To sú všetko skutočnosti, s ktorými sa zodpovedný Zhotoviteľ, v tomto prípade Združenie, muselo vysporiadať. Zmienené, a mnohé iné problémy stavby, boli riešené a vyriešené konštruktívnou spoluprácou Objednávateľa, členov Združenia, projektanta, Dopravného inšpektorátu OR PZ v Martine, odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií OU Žilina, mesta Martin a ostatných dotknutých strán. Aj vďaka tomu mohlo Združenie most úspešne zrekonštruovať a obnoviť tak plynulosť premávky v predmetnom úseku frekventovanej cesty I/18.

Autor: Ing. Mojmír Štefanec

Formulár

Moment, prosím, formulár sa nahráva...

Materská spoločnosť:

Dcérske spoločnosti: